streda 5. septembra 2012

Staronové stoličky alebo renovácia podomácky






Alebo možno suvenír z dovolenky? 

Pár starých stoličiek od smetiaku, nad ktorými som sa ja a moje dievčatá jeden krásny júlový deň zľutovali a spoločnými silami, za protestu manžela, im dali dočasný domov  v našej pivnici. Za rovnakého protestu manžela sme ich pred týždňom doviezli na chatu, kde ešte stále nasávame posledné letné dni a večery.
Pustila som sa do niečoho nového, pre mňa zatiaľ neznámeho, na mnohých blogoch však videného a krásne prezentovaného - renovácie.
Musím sa priznať, že žiaden presný návod ako na to som nenašla a ani nehľadala. Pritom asi stačilo len googliť.Ale spojil sa moj rozum sedliacky a blogerský a akosi mi hneď bolo jasné, ako na to. 
Prinášam teda malý postup renovácie stoličiek, ako som to robila ja. Neznamená to však, že je to postup správny a funguje u každého. Ale ak chcete začať a neviete kam z konopy, možno budem trošku nápomocná. 

Horný obrázok pôvodný stav, dolný stav po obrúsení


1. Odstránime starý náter - ja som stoličky najprv opálila teplovzdušnou pištoľou. Na tú som počas leta natrafila náhodou v Lidli za necelých 10 EUR a tak som neodolala a kúpila. Bola to nakoniec dobrá kúpa, lebo na starý lak na stoličkách to naozaj zabralo.  Po opálení som starý náter odstraňovala najsilnejším brúsnym papierom. Ten odporúčam kúpiť podlepený látkou, nie papierom, lepšie sa s ním pracuje. Na 1 stoličku som spotrebovala 1 ks. Rozstrihala som si ho ale na menšie kúsky a pracovala s nimi. 
Túto fázu renovácie odporúčam vykonávať jedine v exteriéri alebo aspoň na balkóne, ak sa inak nedá. Pri brúsení sa prášilo na všetky strany, vnútri by ste to tažko rozdýchali.
 
2. Umyjeme od prachu - obrúsené stoličky som pretrela vlhkou handrou  a zbavila som ich tak prachu a posledných nečistôt. 



3. Nanesieme nový náter - ja som vyskúšala dva postupy nanášania nového náteru. Bielu farbu som nanášala klasicky štetcom, naniesla som postupne 4 vrstvy farby. Je to metóda zdlhavejšia, ale celkom efektívna, výsledok pekný.  
Červenú stoličku som nastriekala farbou v spreji. Ešte som to predtým nikdy neskúšala a trošku som sa obávala. Nakoniec do dopadlo tiež celkom dobre. Sprejovalo sa pohodlne a oproti natieraniu štetcom veľmi rýchlo. Veľkou výhodou je, že sa dajú pekne nastriekať aj nedostupnejšie miesta. Jediným nedostatkom u mňa bolo, že som mala iba 1 sprej, ktorý vystačí na 2m2. Chcelo by to ešte 1 vrstvu (ja som dala 2). Napriek tomu výsledok veľmi pekný.
Dôležité upozornenie - pod sprejovaný objekt podložte dosť veľkú podložku. Pozor tiež na vietor. Odporúčam sprejovať v bezvetrí, inak čiastočky farby letia vzduchom. 

Ešte jedna celkom dobrá rada - po zaschnutí prvej vrstvy farby treba stoličky ešte znova prebrúsiť jemným brúsnym papierom. Potom zostanú pekne hladké na dotyk.



A tu je už výsledok. Moja staršia dcérka povedala: "Mami, veď tie stoličky teraz vyzerajú, akoby sme ich kúpili v IKEI !" Som spokojná :-) Doma máme aj tie z Ikei, po pár rokoch používania celkom dosť rozhegané. Neviem, koľko rokov majú v skutočnosti tieto "naše nové", na zemi však stoja pevne všetkými štyrmi nohami.



4 komentáre:

  1. Zuska, dala si ich do parády, stoličky sú teraz naozaj ako nové. Perfektné. U nás sa tiež jedna poneviera, zostala po robotníkoch čo zateplovali, tak ju asi zajtra omrknem :) Maj sa krásne. Renata

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zuzi, za tieto rady som ti nesmierne vďačná! Onedlho idem renovovať krásny starý stolík a nikdy som to nerobila.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zuzi tie stoličky úžasne ožili. Máš aj krásne fotky! Ja fotím stále iba s mobilom, dúfam, že Ježiško niečo porieši :-))

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails