streda 1. augusta 2012

Koláč môjho detstva - kysnutý jablkový koláč



Keďže stroj odpočíva a čaká na nové cievkové púzdro, ktoré dúfam čoskoro dorazí, podelím sa aspoň o jeden fantastický koláč, ktorý nám dnes doma  prevoňal celý byt a mne navodil atmosféru domova a detstva. Je to koláč, ktorý sa u nás doma objavoval na stole veľmi často hlavne v nedeľu  a zmizol zo stola ledva ho tam mama položila. A nebolo to teda len tým, že nás bolo doma veľa :-)

Doteraz som si myslela, že tento koláč vie urobiť len moja mama. Dnes som prvý krát skúsila a čuduj sa svete, vydaril sa, voňal rovnako, chutil rovnako, chrumkal rovnako :-)
Nie je to teda žiadna veda a keď sa aj Vám v tejto začínajúcej sezóne jabĺčok nejaké zakotúľajú na stôl, neváhajte. 

Postup je veľmi jednoduchý. Z nasledujúcich surovín si vypracujeme kysnuté cesto:
300 ml mlieka,
1 vajce,
150 ml oleja,
2-3 PL kryšt. cukru,
1/2 ČL soli,
250 dkg hladkej múky,
250 dkg polohrubej múky, 
1 sáčok sušeného droždia (ja používam už dlhú dobu droždie zn. RUF z Kauflandu, predáva sa v 3-balení. Je cenovo výhodné a doteraz  mi vždy cesto nádherne vykyslo).
Za mňa proces miesenia a kysnutia vždy veľmi ochotne robí domáca pekárnička. Ak ju máte aj vy, neváhajte použiť - všetky mokré ingrediencie, cukor a soľ dáme naspodok, potom múka a nakoniec vysypeme droždie. Pustíme program CESTO a najbližšiu hodinku a pol môžeme napr. listovať v starých časopisoch :-) Ak pekárničku nemáte, urobte kľudne kvások z čerstvého droždia, veď tak to robí aj moja mama. 

Vykysnuté cesto rozdelíme na dve časti. Polovicu cesta vyvaľkáme na tenko do tvaru plechu. Najlepšie je cesto dokončiť menším valčekom už priamo na plechu aby bolo naozaj tenučké. Cesto potrieme veľmi jemnučko olejom a poukladáme naň plátky ošúpaných jabĺk, ktoré som si ešte predtým zmiešala s troškou kryštálového cukru a škorice ( niekedy ani cukor netreba, záleží od kyslosti jabĺčok).
Necháme ešte asi 15 minút postáť a pečieme dozlatista podľa toho ako Vám pečie rúra. Ja som piekla pri 200 st. C asi 30 min.  U nás platí, čím chrumkavejšie, tým lepšie :-)
Na horúcom koláči necháme hneď po upečení rozpustiť kúsočky masla, na záver posypeme jemne práškovým cukrom. Necháme 5 minút vychladnúť a papáme.
S druhou polkou cesta urobíme to isté, takže z jedného koláča sú vlastne koláče dva :-) 



V jednoduchosti ja krása, pri tomto koláči to platí stopercentne!


10 komentárov:

  1. Mňam, koláče ako od maminy sú najlepšie. Kráne fotky.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zuzi, vcera mi mamka dala domace mini jablcka a vecer som objavila tento tvoj recept, bolo mi jasne, ze idem do toho.
    Dnes som ho upiekla a musim vyhlasit, ze je to najlepsi kolac aky som kedy upiekla. Je famozny, stavnaty, vonavy. Ta vona skorice a jablk sa rozliehala asi aj na vokol nasho domu, lebo mi svagor klopal na okno co to tak fantasticky vonia :o) Super, ze mi vysli dva plechy, lebo bude bitka o kazdy kusok :o)
    Velka vdaka za to, ze si sa o tento skvely recept podelila.
    Zuzana

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ó jé, tak na tehle koláč si pamatuju taky! Podobný, ne-li stejný pekla moje babička z nakyslých letních jablíček aspoň jednou do týdne...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja milujem jablkový koláč!
    Moja mamka naň ešte dáva jednu vrstvu cesta :).

    Kejmy ♥.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Včera som vyskúšala aj ja tento tvoj recept - z dvoch plechov sa mi ušli dva kúsky... To hovorí za všetko. Minul sa veľmi rýchlo, voňalo to v celom byte. Ďakujem za nový typ, ako spracovať jablká.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ahojte, som rada, že ste koláčik niektoré vyskúšali a že nesklamal

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ...nezklamal. už je ZASE v toubě:o) díky moc, moc za recept, j.

    OdpovedaťOdstrániť

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails